Päijänneajon katsastuksesta

Katsastus alkaa ilmoittautumisella. Tänä vuonna (2018) kuljettajat saavat ilmoittautuessaan katsastuskortin johon on ennen katsastukseen tuloa täytettävä:

  • kuljettajan nimi
  • pyörän rekisterinumero
  • valmistenumero (= rungon numero) kokonaisuudessaan
  • kilpailunumero ja -luokka

Aiemmin kuljettajan ei ole tarvinnut tällaista paperityötä tehdä. Vaiva ei ole suuri, mutta jos kilpailun henkilöstö joutuu täyttämään vaikkapa 250 erillistä lappua, työmäärä paisuu muutenkin kiireisenä kilpailupäivänä turhan suureksi. Niinpä tehdään paperityön tämä osa joukkovoimalla eli kuljettajat tekevät oman osansa. Katsastuskortin loppuosan täyttävät katsastajat. Katsastuskortti jää järjestäjälle dokumentiksi.

Katsastuskortti voi vaikuttaa turhalta, sillä eihän katsastusprosessin läpi pääse, ellei kaikki ole kunnossa. Katsastuskortti on järjestäjälle jäävä asiakirja siitä, että pyörät ovat olleet asianmukaisessa ja säädökset täyttävässä kunnossa.

Koska Päijänne-ajossa on samanaikaisesti kansainvälinen ja kansallinen kilpailu, on periaatteessa käytössä kahdet säännöt, sillä SML:n ja FIM:n säännöissä on pieniä eroja. Nämä erot ovat niin vähäiset, että käytännössä eivät ero tule näkymään. Vielä viime vuonna (2017) jouduttiin SM-kisaan ja MM-kisaan osallistujille pitämään pieni lisäkatsastus sääntöerojen takia. Tänä vuonna se ei ole tarpeen.

Tässä alla on pitkän kokemuksen tuoma lista syistä, joiden vuoksi pyöriä hylätään. Aniharvoin pyörät jäävät lopullisesti hyväksymättä. Ne on liki aina saatu vaatimuksien mukaiseen kuntoon. Katsastukseen tulee toisinaan hämmästyttävän huonosti pidettyä kalustoa, joskin lähes kaikki kalusto on nykyään kunnossa.

Hylkäämisen tavanomaisia syitä:

  • Ääni. Tämä oli vuosien ajan ykkösongelma, mutta on etenkin uudemmassa kalustossa kunnossa. Pitäkää äänenvaimennin asiallisessa kunnossa, villat kuluvat!
  • Valot. Etenkin jarruvalo tuntuu olevan vaikea asia, näitä hylkyjä tulee vuosittain. kymmenkunta. Takavalon osalta linja on tiukkenemassa. Jos on erimielisyyttä siitä, palaako valo vai ei, niin sitten se ei katsastajan mielestä pala.
  • Eturattaan suoja puuttuu tai sitä on muokattu pienemmäksi.
  • Ohjaustangon päiden suojaus on rikki.
  • Kytkin- tai jarrukahva on katkennut
  • kypärän kunto on huono tai siihen on kiinnitetty kypärään itseensä kuulumattomia esineitä. Kypäräkameran jalustaakaan ei hyväksytä, FIM-sääntö ja säännön tulkinnat ovat ehdottomat.
  • Numerot ovat epäselvät. Numeroiden luettavuus on ykkösasia. Säännöissä esitetty numeroiden koko- ja tyyppivaatimus palvelevat luettavuutta. Sääntöön tukeudutaan, jos numerot ovat vaikeasti luettavia ja asiasta tulee erimielisyyksiä.

Päijänne-ajon perinteisiin kuuluva mielipaha erillisestä lisäheijastimesta on nyt menneisyyttä. Sääntöjä on rukattu niin, ettei erillistä heijastinta enää tarvita. Heijastin on oltava, mutta se saa olla osa takavaloa.

Kuljettaja tuo itse pyörän katsastukseen. Tämä on FIM-puolella uusi sääntö (77.05).

Harri Vanhala
MM-kisan katsastuspäällikkö
FIM Senior Technical Steward

vierumaki_19_foto_milla_vahtila_p