• paitsi_2013_foto_milla_vahtila_4_rajattu

Päitsi

Päitsi, virallisemmin Päijänteen ympäriajo, on endurokilpailu ja yksi Suomen vanhimpia yhtäjaksoisesti
järjestettyjä urheilukilpailuja. Se ajetaan kevättalvella, jolloin ajo-olosuhteet saattavat olla vielä talviset ja
siten hyvinkin haastavat.

Vuonna 1927 ensimmäisen kerran ajettu kilpailu on jätetty ajamatta ainoastaan sodan takia vuosina 1940-
1948. Vuonna 2019 Päitsi ajetaan peräti 84. kerran, ja ensimmäisestä Päitsistä on kulunut yli 90 vuotta.
Vuosina 2017 ja 2018 Päitsi oli myös enduron MM-osakilpailu. Vuonna 2019 ajetaan ensi kertaa myös
Päitsi Trophy, josta voit lukea lisää täältä.

Huippuvuonna 1991 kilpailuun starttasi 264 kuljettajaa, mutta maalin asti heistä pääsi vain 42 prosenttia.
Helpoin keli puolestaan oli vuonna 2005, jolloin osallistujista 90 prosenttia saavutti maalin.

Suuri suomalainen seikkailu houkuttelee joka vuosi mukaan paitsi vanhoja endurokonkareita, niin myös
noviiseja, joilla ei välttämättä ole lainkaan aikaisempaa kokemusta endurokilpailuista.

Päijänneajo on siitä ainutlaatuinen kilpailu, että se on kaksipäiväinen, ja kilpailun aikana kuskeille kertyy
ajokilometrejä huimat noin 700-800 kilometriä. Maastokokeita on 20-30 ja niiden kilometrimäärä on yhteensä yli
200 kilometriä. Ajoaikaa kertyy kumpanakin päivänä noin kymmenen tuntia, ja maastokokeiden ajoaikakin
on viikonlopun aikana noin kuusi tuntia.

Suurin osa Päitsin ajosta on kuitenkin niin sanottuja siirtymiä, jotka tarkoittavat siis maantieajoa muun
tieliikenteen seassa maastokokeelta seuraavalle. Siirtymien pituudet ovat jopa kymmeniä kilometrejä per
siirtymä.

Kilpailun alkutaipaleella kisapäivien välissä ei pidetty yötaukoa, vaan kilpailijat ajoivat koko reitin läpi
tauotta kellon ympäri. Nykyisin turvallisuussyistä tällaiseen hurjaan kilpailuformaattiin ei enää ole paluuta,
mutta edelleenkin Päitsi on arvostettu ja vaativa kilpailu, "enduromiehen pyhiinvaellus", jonka voitto on
jokaisen endurokuskin haave.

Maastokokeiden ja siirtymien vuorottelu takaa sen, että kuskeilla tulee vuoron perään hiki pätkillä ja
toisaalta siihen päälle heidän on taas ajeltava rauhallisesti siirtymiä seuraavalle kilpailupätkälle. Tämä
koettelee niin kuskien jaksamista kuin toisaalta laittaa varusteet koville. Kylmä, märkä ja väsymys ovat
kuskien kaverina. Sääolosuhteet asettavat vielä omat haasteensa, sillä Päitsin aikaan saattaa olla joko
pakkasta tai plussaa. Sää vaikuttaa myös siihen, missä kunnossa maastokoepätkät ovat.

Päitsi on myös siitä ainutlaatuinen, että siellä palkitaan yksi ja ainoa yleiskilpailun eli koko Päitsin voittaja.
Endurossahan kilpaillaan eri ajoluokissa, ja myös Päitsissä palkitaan toki kunkin luokan kärki, mutta
arvostetuin on yleiskilpailun voitto. Yleiskilpailun voittaja ansaitsee myös kiinnityksen Päitsi-kilpeen, ja
kolmella Päitsi-voitolla kilven ansaitsee sitten omakseen. Eli kun kerran on voittanut Päitsin, niin tavoitteet
eivät siihenkään lopu, vaan sen jälkeen lähdetään jahtaamaan kilpeä.

Video: Päijänneajon esittely

Video: Päijänteen ympäriajo 2016

Video: Maantie kutsuu (vanhoja prätkiä)

Video: Päijänne 1990

Teksti ja kuvat: Milla Vahtila

paitsi_2013_foto_milla_vahtila_3
paitsi_2013_foto_milla_vahtila_4
paitsi_2013_foto_milla_vahtila_1
paitsi_2013_foto_milla_vahtila_2
paitsi_2013_foto_milla_vahtila_1
paijanneajo_kansikuva_2017_milla_vahtila
46_emil_pohjola_ja_17_janne_mukkala_2015_kuva_milla_vahtila
25_marko_tarkkala_1_2015_kuva_milla_vahtila
paitsi_2013_foto_milla_vahtila_2